Koliko je zaista važan prvi dojam koji ostavljamo?

Koliko je zaista važan prvi dojam koji ostavljamo?

Mnoga provedena istraživanja pokazala su da prvi dojam pri upoznavanju koji se stječe u prvih svega 10-15 sekundi traje godinama, jako se teško mijenja te stoga uvelike određuje kako će se ubuduće razvijati međusobni odnosi osoba koje su se upravo upoznale.

Iako neki to ne vole priznati, mnogi ljudi su često zaokupljeni prvim dojmom koji ostane prilikom novog poznanstva. Dojam koji osoba ostavi može činiti razliku između dobivanja i nedobivanja zaposlenja ili sklapanja i nesklapanja ugovora za neki posao, stoga mu se definitivno isplati posvetiti dužna pažnja.

Nekoliko je čimbenika koje moramo imati na umu prilikom prvog susreta s nekim licem u lice, ali čak i kad se to događa elektroničkim putem.

Fizički izgled: Sviđalo se to nekome ili ne, činjenica je da se prilikom osobnih susreta licem u lice, u početku osobu prosuđuje na osnovu fizičkog izgleda. Stoga je uvijek bolje u početku biti oprezan i predstaviti se u konzervativnom svjetlu. To znači izbjegavati upadljivu odjeću, nakit i šminku. Iako smo sigurni u svoje sposobnosti, ove stvari mogu poslati poruku da smo neprofesionalni i da nismo sposobni za obavljanje posla ukoliko pogriješimo u odabiru.

Govor tijela: Mnogo puta govor tijela „zvuči glasnije“ od riječi. Od držanja do izraza lica, poruka koja se prenosi može se u potpunosti razlikovati od one koja je namijenjena da bude prenesena. Dakle, važno je biti svjestan položaja svog tijela i poruke koje prenosi. Uz držanje i izraze lica, imajmo na umu i kontakt očima, ton i boju glasa.

Prvi stisak ruke trebao bi biti dovoljno čvrst da pokaže da smo pouzdani, ali ne tako čvrst da sugovorniku stvara nelagodu. Dok se rukuje važno je da ostvarimo dobar kontakt očima.

Iako držanje i kontakt očima možda nisu toliko važni prilikom telefonske komunikacije, izrazi lica mogu biti vidljivi i sugovorniku s „druge strane žice“. Osmijeh dok razgovaramo je jednostavan način da pokažemo da smo profesionalni čak i putem telefona.

Izgovorene riječi: Ovo je jedan od očitijih, ali zanemarenih aspekata prvog dojma. Ako previše vremena usredotočimo na svoj fizički izgled ili govor tijela, možemo zaboraviti pažljivo birati riječi. Pažljiv odabir riječi nije stvar odricanja našeg istinskog ja, već svjesnosti da postoje neke situacije zbog kojih moramo biti korektniji ili pravilniji. Držati se podalje od slenga koji bismo koristili s prijateljima ili u drugim manje formalnim situacijama. Izbjegavati uporabu previše žargona ili riječi koje se obično ne koriste u svakodnevnom jeziku, jer to može navesti slušatelja da nas prestane slušati samo radi činjenice što nas ne može razumjeti.

Način na koji nešto kažemo može biti čimbenik koji određuje ono što druga strana čuje. Stoga je važno biti svjestan svojih emocija, govora tijela, tona, brzine. Bilo bi dobro ovakve stvari aktivno usavršavati jer se u protivnom može dogoditi da sugovorniku nenamjerno pošaljemo pogrešnu poruku.

Da rezimiramo…

Za prvi dojam nikad nemamo drugu šansu, stoga usmjerenost na emocionalnu inteligenciju i razvijanje vještina emocionalne inteligencije koje nam pomažu da ostavimo impresivan prvi dojam donosi mnoge prednosti, imajući u vidu da prvi dojam traje godinama (ponekad i zauvijek), a može imati presudan utjecaj na neku buduću poslovnu suradnju (ili nesuradnju).

Ključni elementi koji su važni za ostavljanje impresivnog prvog dojma su fizički izgled, govor tijela i izgovorene riječi. To konkretno utječe na sposobnost pojedinca u donošenja odluka i razvoju odnosa.

Odgovori