Kako online edukacijama nadomjestiti nemogućnost održavanja radionica u živo

Kako online edukacijama nadomjestiti nemogućnost održavanja radionica u živo

Mogu li webinari i e-learning tj. online edukacije nadomjestiti seminare i edukacije uživo licem u lice u doba ograničenja okupljanja ?

Vrijeme u kojem živimo i pandemija su promijenile mnoge navike u našim životima, pa tako i uobičajene načine edukacija vezane uz razvoj zaposlenika. Što zbog nemogućnosti okupljanja u prvoj fazi zaključavanja gospodarstva, što zbog straha od nepoznatog i načina širenja virusa nakon toga, pa do novih ograničenja okupljanja većeg broja osoba pred kraj godine, mnoge tvrtke koje inače ulažu u razvoj svojih zaposlenika kroz seminare i radionice prisiljene su tražiti alternativna rješenja za svoje zaposlenike.

Kako se pojavom pandemije i zaključavanjem mnogih aktivnosti sve više poslovanja usmjerilo na rad na daljinu i rad iz ureda od kuće, kako je nastava za učenike i studente praktički preko noći „preseljena“ iz škola i fakulteta u dječje sobe i dnevne boravke, logično je da i tečajevi, radionice i seminari za razvoj zaposlenika slijede te nove trendove i počinju se održavati „na daljinu“ putem online edukacija, webinara, e-learninga i sl.

Što su online webinari i e-learning edukacije?

Online webinari se mogu također održavati uživo u realnom vremenu putem mnogih dostupnih platformi koje su se razvile pojavom pandemije (npr. Zoom, MS Teams, Cisco Webex itd.), te se sudionici na iste spajaju tj. prijavljuju u unaprijed zakazano vrijeme npr. putem linka koji su ranije primili.

Za razliku od ovih online webinara koji se održavaju u unaprijed zakazanim terminima u realnom vremenu, postoje i e-learning edukacije koje su unaprijed snimljene i kojima svaki sudionik pristupa sa svojim pristupnim podacima koje dobije prilikom prijave, u vrijeme i s mjesta koje njemu najbolje odgovara.

Mnogi poslodavci još uvijek pomalo zaziru i sumnjaju u efikasnost i isplativost ovakvog načina ulaganja u svoje zaposlenike, ali neminovno je da ono postaje neka nova stvarnost i logičan odgovor na izazove vremena u kojem živimo.

I da, ne treba nužno biti da ono ima samo nedostatke u odnosu na klasične načine edukacija licem u lice, pa pokušajmo napraviti kratki pregled prednosti i nedostataka svakog od ovih načina edukacija kako bi se ubuduće možda lakše balansiralo i odabiralo najadekvatnije načine ulaganja u svoje zaposlenike i u sebe same jednog dana kad će biti moguće birati između ova dva modela učenja.

Glavne prednosti i nedostaci online edukacija

(tj. webinara i e-learninga u usporedbi s edukacijama uživo)

U tablici u nastavku su pobrojane neke od glavnih prednosti i nedostataka online edukacija, webinara, e-learninga i drugih oblika edukacija „na daljinu“. Logično, za seminare i edukacije uživo licem u lice vrijedi obrnuto, tj. što je kod „edukacija na daljinu“ prednost, to je kod onih uživo licem u lice nedostatak i obratno.

PREDNOSTI NEDOSTACI
Veća fleksibilnost, jednostavnost pristupa i praktičnost – zaposlenici mogu pristupati iz udobnosti svog doma ili svog ureda, a ako je webinar unaprijed snimljen, mogu ga pratiti u vrijeme po vlastitoj želji. Jedini preduvjet je pristup internetskoj vezi i računalu (ili mobitelu, tabletu i sl.). Teže je pratiti angažiranost publike i neverbalnu komunikaciju te je izazovnije u potpunosti uključiti sudionike, čak i u slučaju ako je online edukacija uživo. Sudionicima je manje uzbudljivo uključiti se u interakciju makar su im uključeni kamera i mikrofon.
Cijena – obično su jeftiniji i isplativiji u odnosu na klasične edukacije licem u lice, osobito kad se cijena izražava po polazniku, jer se online edukacije istovremeno mogu isporučiti za veći broj polaznika. Manje je interakcije među sudionicima (ili barem nije na istoj razini kao kod edukacija uživo licem u lice), što je zapravo ograničenje kako za same sudionike, tako i za trenera.
Ostali troškovi – manji je gubitak tzv. produktivnog vremena zaposlenika, a nema niti putnih troškova za zaposlenike, što je posebno korisno organizacijama koje imaju zaposlenike u različitim zemljama ili gradovima. Uz to nema niti troškova hotela, dvorana, hrane i pića i sl. Nedostatak povratne informacije publike trenerima koja je važna u prilagodbi prezentacijskog pristupa (vizualni, neverbalni i verbalni znakovi koji su jači pri komunikaciji licem u lice).
Jednostavnost organizacije – dovoljno je dati pristupne podatke polaznicima, a ostalo je njihova „odgovornost“. Trener ne može iskoristiti puni potencijal govora tijela za prenošenje ili isticanje određenih poruka i za emocionalno povezivanje i angažiranje sudionika na najvišoj razini.
Brža i jednostavnija provjera usvojenog znanja npr. kroz upitnike provjere po završetku određene teme ili ciklusa. Veća mogućnost distrakcije publike (e-mailovi, telefonski pozivi, članovi obitelji…) i manja kontrola od strane trenera.
Široko prihvaćen način edukacije za mlađe generacije koje su „odrasle“ online. Timski rad i grupne vježbe – iako se može organizirati da sudionici rade i surađuju u manjim skupinama na mreži, iskustvo pokazuje da se to može učinkovito raditi samo za manje zahtjevne teme i zadatke.
Mogu se češće organizirati pa je time olakšan kontinuitet učenja. Umrežavanje među sudionicima (kad su u pitanju otvorene radionice) je ograničeno jer nema fizičkih pauzi u kojima se uz hranu i piće gradi networking.
Postojanje i neprekidno usavršavanje suvremenih komunikacijskih platformi i alata u obrazovanju koji omogućavaju dinamičnije učenje. Tehnički izazovi – od stabilne internetske veze (kako na strani trenera tako i polaznika) do informatičke „pismenosti“ za korištenje raznih platformi koje se koriste za online edukacije i za aktivnosti tijekom istih (npr. chat, ‘dizanje ruku’, korištenje virtualnih ploča, prebacivanje između zaslona i sl.), što ne mogu svi sudionici slijediti jednakom lakoćom i brzinom.

Što nam donosi budućnost?

Iako na prvi pogled možda izgleda da edukacije uživo, licem u lice, imaju i dalje daleko više prednosti u odnosu na edukacije „na daljinu“, stvari se vrlo brzo mijenjaju.

Jaz između ovih načina edukacija se sve više smanjuje, osobito u današnje vrijeme kad su mogućnosti edukacija uživo ograničene, a istovremeno se platforme za online edukacije brže razvijaju pružajući polaznicima i trenerima sve više alata i mogućnosti umrežavanja i interakcija.

Osim toga, na „tržištu“ sve više participiraju mlađe generacije koje su „odrasle“ online, kojima je to primarni način komunikacije i kojima osobni kontakt nije primarno potreban niti nužan.

Već sada webinari i online edukacije pokazuju svoju vrijednost i prednosti kada se koriste i „konzumiraju“ za pravu svrhu i u pravim okolnostima. One mogu biti izvrsna alternativa edukacijama licem u lice te optimalno i vrlo isplativo rješenje za određene ciljeve učenja.

Osobito su učinkovite za teme koji se mogu predavati kroz relativno kratke prezentacije, ali ne za teme koje zahtijevaju dublje analize i pojašnjenja ili značajnu raspravu i grupni rad. Primjerice, mogu biti idealni za uvod u određene teme iz područja mekih vještina koje se onda kasnije mogu dalje dublje razrađivati kroz radionice uživo ukoliko se ukaže potreba za određene teme i za veće skupine sudionika.

Usprkos tome što u određenim slučajevima postoje određene prednosti u odnosu na edukacije licem u lice, online edukacije od trenera i samih sudionika iziskuju dodatni napor kako bi se postigao željeni efekt. S jedne strane od trenera se iziskuje da motivira i vodi sudionike da sudjeluju i da koriste alate koji su im na raspolaganju (npr. chat, grupne vježbe, online upitnici i sl.) kako bi uspješno moderirali radionicu, a od polaznika se očekuje da aktivno sudjeluju u predviđenim aktivnostima i da se potrude svladati alate koji će biti korišteni tijekom online edukacije.

Za e-learning webinare koji su unaprijed snimljeni polaznicima treba dodatno omogućiti komunikaciju s trenerom/predavačem (primjerice putem elektronske pošte) kako bi mogli postaviti određena pitanja ili tražiti dodatna pojašnjenja u slučaju potrebe.

Naravno, podrazumijeva se da predavač na pristiglu elektronsku poštu tj. pitanja odgovori u prikladnom roku.

Zaključak

Edukacije uživo, licem u lice, neće biti moguće u potpunosti zamijeniti online edukacijama i trebat će im uvijek dati prednost kad god je to moguće, osobito za teme koje zahtijevaju dublje analize, više grupnog rada, više interakcije među sudionicima i između trenera i sudionika, jer što je tema opširnija i treba više vremena za obradu, treneru je lakše održati sudionike angažiranim i motiviranim, a samim tim je i efekt edukacije mnogo veći.

Može se reći da nema ničeg boljeg od interakcije i komunikacije među ljudima pa tako i kod održavanja edukacija i treninga, ali postoje okolnosti i slučajevi kad online edukacije tj. webinari i e-learning mogu biti bolje i prikladnije rješenje, a u današnje vrijeme pandemije i ograničenih okupljanja za sada i jedino moguće.

Više informacija se može pronaći na www.avus.hr , a ukoliko imate pitanja, komentara ili trebate dodatne informacije slobodno nas kontaktirajte OVDJE.

Odgovori