
Visoko učinkoviti timovi – Ključ produktivnosti i poslovnog uspjeha
Zašto neki timovi s istim resursima ostvaruju izvanredne rezultate, dok drugi ostaju ispodprosječni? Odgovor se često krije u nevidljivim mehanizmima timske dinamike. Lako je govoriti o visoko učinkovitim timovima, ali što su oni, kako se formiraju i koje su njihove prednosti?
Motivacija na radnome mjestu svakim je danom sve važnija. Visoko motivirani zaposlenici mnogo su uspješniji u svom poslu, a samim time i zadovoljniji. Što je zaposlenik zadovoljniji i profesionalniji, to će postići bolje rezultate. Svaki poslodavac želi biti siguran da ima zaposlenike koji će dati sve od sebe. To podrazumijeva mnogo više od samog stvaranja uvjeta u kojima će posao zaposlenicima biti olakšan.
Kako bismo to postigli, važno je stvoriti ravnotežu u poticanju samouvjerenih i motiviranih zaposlenika i zaposlenika usmjerenih ka ostvarenju ciljeva. Voditelji igraju ključnu ulogu u osiguravanju učinkovitosti svog tima.
Što karakterizira učinkovite timove?
Učinkovite timove karakteriziraju 4 karakteristike kao što je prikazano na slici:
Slika 1: Što čini visokoučinkoviti tim
- Ciljevi – tim ima jasno razumijevanje što je potrebno ostvariti
- Uloge – svaki pojedinac u timu zna što tko radi i za koje su zadatke odgovorni
- Procesi – jasan je način na koji će tim koordinirati svoj rad
- Međuljudski odnosi – zaposlenici razumiju i cijene međusobne različitosti
Visoko učinkoviti timovi se razvijaju kroz vrijeme uspješnim vođenjem i radnjama koje provode voditelji tima. Kad god dođe do neke promjene u timu, timska dinamika prolazi prirodni timski ciklus kroz različite faze.
Faze razvoja timova
Prema Tuckmanovu modelu, postoje četiri faze razvoja: Forming, Storming, Norming i Performing.
Neformalno, postoji i peta faza (Mourning) tj. žalovanje kad se tim raspadne (npr. kad neki član napusti tim). Svaka faza nosi specifične izazove u komunikaciji, donošenju odluka i međusobnom povjerenju (Tuckman, 1965).
Uz uobičajene dinamičke probleme tima, postoje i korisne akcije tj. pitanja koja si voditelji mogu postaviti za povećanje učinkovitosti tima:
- Znaju li svi članovi mog tim koji su nam TOP 3 prioriteta?
- Zna li svaki član tima svoju ulogu i za što je zadužen?
- Imamo li strukturirane sastanke s jasnim ishodima?
- Poznajemo li i koristimo snage svakog od članova tima?
Da rezimiramo…
U doba u kojem svi govore o “visoko učinkovitim timovima”, ključno pitanje nije što oni jesu, već kako ih stvaramo – i kako ih (kao menadžeri) održavamo.
Unatoč sličnim resursima, neki timovi kontinuirano nadmašuju očekivanja. Njihova tajna leži u učinkovitoj timskoj dinamici, jasnim ciljevima i sposobnosti prilagodbe promjenama. Razumijevanje timske dinamike i aktivno oblikovanje timske kulture nisu samo poželjne vještine menadžera – one su strateška nužnost.
Visoko učinkoviti timovi se ne formiraju slučajno – oni su rezultat promišljenog vođenja, strukturirane suradnje i razvijene međuljudske povezanosti.