Organizacijska kultura kao strateški resurs u suvremenom poslovnom okruženju

Organizacijska kultura kao strateški resurs u suvremenom poslovnom okruženju

U današnjem sve dinamičnijem i kompleksnijem poslovnom okruženju, organizacijska kultura ne predstavlja samo skup neformalnih normi i vrijednosti koje oblikuju ponašanje zaposlenika, već postaje ključni čimbenik konkurentske prednosti.

Zamislimo tvrtku kao sportski kolektiv ili klub koji može imati vrhunske pojedince, najbolje uvjete i neograničena financijska sredstva. Međutim, ako svatko “igra” po svom – rezultat koji se očekuje neće biti ostvaren.

Uostalom, u današnje vrijeme imamo brojne primjere vlasnika npr. nogometnih klubova koji ulažu neograničena financijska sredstva u kupnju najboljih pojedinaca dostupnih na tržištu. Svejedno godinama ne uspijevaju postići rezultat koji se očekivao. Između ostaloga, to je iz jednostavnog razloga što i dalje postoje organizacije (konkurenti) koji su organizirani, imaju viziju, zna se tko što radi u klubu, pojedinci svoj ego podređuju kolektivu– jednostavno imaju organizacijsku kulturu koju svi u organizaciji poštuju i žive.

Tako funkcionira i poslovanje u tvrtkama bez zdrave organizacijske kulture. Mnoge mlade tvrtke su kao prioritet postavile organizacijsku kulturu iz jednostavnog razloga jer si ne mogu priuštiti tj. nemaju vremena (niti sredstava) da budu disfunkcionalni. S druge strane, uostalom kao i kod sportskih klubova, postoje brojni primjeri disfunkcionalnih tvrtki gdje to nije bio slučaj. Njih karakterizira primjerice loša komunikacija, nedostatak povjerenja ili loše vodstvo. Rezultat ovakve organizacijske kulture je obično odlazak zaposlenika, pad produktivnosti, narušavanje brenda poslodavca i dr.

Što je zapravo organizacijska kultura?

Pojednostavljeno rečeno – organizacijska kultura je “ono kako mi ovdje radimo stvari” (osobito kad nas nitko ne „prati“) – kako komuniciramo, surađujemo, rješavamo konflikte i kako slavimo uspjehe.

To su zapravo vrijednosti, stavovi i ponašanja koja su postala norma ponašanja u nekoj tvrtki. Ona se ne pišu samo u pravilnicima, vizijama na web stranici ili panoima unutar tvrtki, nego se svakodnevno „žive“. Mogu se zamijetiti u ponašanjima kao primjerice:

  • kako kolege međusobno surađuju
  • na koji se način komunicira s klijentima
  • kako se rješavaju izazovi
  • kakvo je međusobno povjerenje i sl.

Brojna istraživanja potvrđuju povezanost između određene vrste organizacijske kulture i različitih dimenzija organizacijskog učinka te potvrđuju da su tvrtke koje karakterizira kultura visoke angažiranosti zaposlenika, dosljednost i prilagodljivost, uspješnije u ostvarivanju ciljeva, implementaciji inovacija i zadovoljstvu zaposlenika.

Zašto nam je organizacijska kultura toliko važna u današnje vrijeme?

U današnjem poslovanju gdje se promjene svakodnevne – od novih tehnologija, preko hibridnih načina rada pa do sve većih očekivanja zaposlenika – organizacijska kultura je nešto što tvrtku održava na okupu i čini ključnu razlika između rasta i stagnacije.

Ulaskom Generacije-Z (Gen-Z) na tržište rada, generacije koju karakterizira digitalna pismenost, naglašena društvena odgovornost i potreba za svrhovitim radom, ovo postaje još aktualnije po pitanju njihovog privlačenja i brendiranja poslodavaca.

Zdrava organizacijska kultura je važna jer:

  • Privlači i zadržava zaposlenike – zaposlenici, osobito Gen-Z, ne žele više raditi bilo gdje. Oni traže okruženje u koje se uklapaju, koje dijeli njihove vrijednosti, gdje osjećaju smisao, imaju podršku i priliku za razvoj.
  • Potiče inovacije – kultura povjerenja i otvorenosti doprinosi rađanju novih ideja. Okruženje u kojem se zaposlenici boje sankcija ukoliko pogriješe neminovno stagnira.
  • Pomaže u kriznim vremenima – tvrtke s jakom organizacijskom kulturom u kriznim vremenima lakše prolaze kroz promjene pošto tim zajednički radi na njihovoj implementaciji.
  • Stvara osjećaj pripadnosti – kad smo dio nečeg većeg, uobičajeno je da smo spremniji dati više od sebe.

Uostalom, integracija ESG principa (Environmental, Social, Governance) u korporativnu praksu, od tvrtki očekuje i zahtijeva da razmotre koji to elementi organizacijske kulture podržavaju (ili možda ometaju) njihovo odgovorno poslovanje.

Može li se organizacijska kultura mijenjati?

Promjena organizacijske kulture može predstavljati veliki izazov za menadžment tvrtke ukoliko je ukorijenjena kroz različite simboličke i emocionalne elemente tvrtke, a zbog čega zaposlenici mogu pružati određeni otpor na različite racionalne promjene.

Stoga intervencije i inicijative kojima se želi utjecati na promjenu organizacijske kulture zahtijevaju sustavan pristup: od definiranja  liderstva, preko usklađivanja sustava nagrađivanja, do proaktivnog uključivanja zaposlenika u redefiniranje vizije/misije tvrtke i vrijednosti i sl.

Organizacijska kultura se ne mijenja „preko noći“. Neće se zasigurno promijeniti niti novim uokvirenima slikama s objavom nove vizije-misije-vrijednosti na hodnicima ili konferencijskim dvoranama unutar tvrtke.

Organizacijska kultura će se promijeniti kada:

  • su menadžeri autentični i „žive“ ono što govore
  • je komunikacija otvorena i dvosmjerna (a ne samo “odozgo prema dolje”),
  • se vrijednosti vide u praksi (npr. kako se nagrađuju uspjesi, kako se rješavaju sukobi i kako se odnosi prema greškama).

Da rezimiramo…

Organizacijska kultura više nije stvar izbora – ona je strateški resurs koji utječe na donošenje odluka, inovacije, način vođenja i u konačnici opstanak na tržištu. U današnjem okruženju – hibridni rad, brze promjene, borba za talente – kultura postaje ključna razlika između rasta i stagnacije.

Menadžment koji prepoznaje važnost organizacijske kulture kao strateškog pitanja ne prepušta ovo pitanje slučaju. Oni će aktivno raditi na njenom razvoju i primjenjivat će metodične pristupe njenom mjerenju, praćenju, razvoju i održavanju. Ako vodite tim ili tvrtku, važno je slušati ljude, biti svjestan kako se stvari doista rade – i voditi vlastitim primjerom. Kultura će se razvijati, s vama ili bez vas, samo je pitanje hoće li ići u smjeru koji želite.

Organizacijska kulture više nije luksuz – to je temelj svake zdrave tvrtke i organizacije. Kultura ne nastaje slučajno – ona se oblikuje svakom odlukom i svakim ponašanjem.

Ukoliko razmišljate o redefiniranju organizacijske kulture svoje tvrtke ili trebate podršku u njezinoj provedbi, obratite nam se – proces možemo učiniti sigurnijim, bržim i učinkovitijim.

Obratite nam se s povjerenjem

Rado ćemo Vam pružiti više informacija ili poslati ponudu.

Kliknite ovdje

Odgovori